Riihimäeltä haarautuvan Hämeen viuhkan merkittävin vahvuus on etäisyys pääkaupungista. Alue on tarpeeksi lähellä ja tarpeeksi kaukana Helsingistä, eikä New Yorkista katsottuna edes yhtään sen syrjemmässä.
Tänne on hyvä istuttaa Suomen tulevaisuus. Aika turhaa kenenkään on jäädä Helsinkiin, kun Hämekin on keksitty.
Kasvuyrityksistä puolet syntyy pääkaupunkiseudulle ymmärrettävistä syistä. Ruuhkassa on hyvä käydä kauppaa ja näkyä. Paljon muuta hyvää ei sitten olekaan.
Myyntikonttoria lukuun ottamatta sijoittuminen metropolialueelle on yrityksille enemmän painolasti kuin kilpailutekijä. Työmatkat kasvavat harvojen halutessa asua siellä päinkään, missä yritysten on hyvä olla. Työntekijöiden odotusten vapaa-ajalle ja elämänlaadulle kasvaessa pitäisi parhaista, innovatiivisimmista ja kaupallisesti ajattelevista tyypeistä käydä samaan aikaan kilpaa.
Tekijät hajaantuvat yhä laajemmalle, mutta yritykset jumittavat vanhassa toimintakulttuurissa ajattelivat kaikessa muussa sitten kuinka käänteentekevästi tahansa. Kun tienvarret alkavat tulla pendelöidessä turhankin tutuiksi ja työpäivän pituus ylittää talviyön pituuden, alkaa kaivata vuoren tulevan vaihteeksi profeetan luo.
Hakiessaan laajentumistilaa kasvajat päätyvät kuitenkin yllättävän usein hyppäämään Kanta-Hämeen yli ja tähyävät Tampereelle, koska Tampere on vähän niin kuin Helsinki joskin kertaluokkaa kivempi.
Olisiko korkea aika miettiä kokonaisuus uusiksi, työntekoa lopputulosten synnyttämisenä eikä ajan käyttämisenä jossakin paikassa, josta sitten vetäydytään ruuhkan läpi tekemään asiat iltaisin valmiiksi? Keinothan ovat jo olemassa, vain kulttuuri pitää muuttaa ja törmäyttää ajatukset.
Hämeestä varsinkin olisi alueeksi, jossa uudenlaiset ratkaisut kohtaavat uusien liiketoimintamallien päämäärät. Kaikki on suunnittelua ja tekemistä vaille jo valmiina.
Maakunnista voittaja on lopulta se, joka pystyy kokoamaan kriittisen massan kasvuhakuisia yrityksiä siitä hyvin pienestä joukosta yrityksiä, jotka edes haluavat kasvaa saatikka siinä menestyvät. Ensin pitää olla jotakin tarjottavaa, jota muilla ei ole – alkuun edes ymmärrystä haastajana olemisen luonteesta ja kykyä jakaa näkemykset.
Vaikka kaikki haluaisivat uusia nousevia yrityksiä, useimmat innostuvat aiheesta lähinnä voidakseen elää itse kuten tähänkin saakka ovat tehneet. Mutta kenestä on ensimmäisenä päättämään alueellaan haluttavan haastaa perinteiset rakenteet ja houkuttelemaan todellisten innovatiivisten ihmisten keskittymän?
Kuka ensimmäisenä toteaa, että pelkän sisun aika on ohi, ja menestykseen tarvitaan jo enemmän?
Toistaiseksi missään ei näy seiniä kummempaa. Pari yksittäistä ääntä kaikuu seinillä siellä täällä.
Hämeenlinna Nuorkauppakamari järjestää Hämeen Yrittäjien kanssa 5.9. Verkatehtaalla korkean profiilin yritysseminaarin, johon kokoamme kasvuhaluisten yritysten päättäjät miettimään asioita uudelta kantilta. Me tiedämme, että tänne kannattaa tulla, ja että kasvu syntyy vain tekemällä.
Altti Salomäki
Paikallistoiminta (LOM)
Hämeenlinnan Nuorkauppakamari